Thursday, January 20, 2011

::.Sotong Oriental.::


Salam semua...ari coti cz Hari Thaipussam...
so bolehlah rehat2kan diri ni kat umah jerk....
ni aku post makan malam tadi...
aku terfikir gaks nak masak pe...lgpun kt icebox adalah sotong 2-3 ekor
jd aku terfikirlah nak masak sotong oriental....
aku potong sotong ni cam bunga laks...hehehehe
saja nak cari kelainan skit....
aku rasa masakan ni sama ngan crab-kam-heong-sauce 
x jauh bezalah bahan2nyer...
mehlah nengok resepi ni...


Bahan2nyer
  • 500 gm sotong ~ potong kemudian dicelur sebentar (aku x celur pun)
  • daun kari
  • 5 ulas bawang merah ~ dihiris
  • 3 ulas bawang putih ~ dicincang
  • 1 biji cili hijau ~ dihiris (x de, so aku letak cilipadi hijau)
  • garam dan gula secukup rasa
Bahan2 untuk Pes
  • 2 sb pes tom yam
  • 2 sk rempah kari ikan
  • 11/2 sb sos tiram
  • 2 sk sos ikan
  • 6 sb air panas

Cara2nyer
  • Panaskan minyak dan masukkan daun kari, bawang merah dan bawang putih. Tumiskan hingga kekuningan
  • Campurkan bahan2 pes tadi dan gaul rata & biarkan lebih kurang 2-3 minit.
  • Masukkan sotong dan cili hijau, kacau rata. Masukkan garam (jika perlu) & gula. Masak lebih kurang 5 minit. Sedia untuk dihidang.


 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails