Monday, January 3, 2011

:: Red Velvet Kek ::


Jeng...jeng...jeng... akhirnya terhasil jugak Red Velvet Kek nih...
cz tengok resepi sana sini banyak dah buat kek nih...
so aku pun x mau lepas peluang, jadi aku pun mencuba tuk membikinnya...
ni lah hasilnya.....apa2 pun tenkiu pada empunya resepi nih...
aku amik resepi nih kat ilhamdapur...
tapi aku wat x de lapisan cheese, just lapisan bawah jerk...
apa2 pun sedap nih...
ni hasil pertama aku tuk pembuka tahun 2011, walaupun dh ari kedua tuk tahun ni...



meh jenguk resepi laks....

Bahan2nyer
  • 125 gm tepung kek
  • 1/2 sk garam
  • 60 gm mentega
  • 110 gm gula halus
  • 1 biji telur (gred A)
  • 1/2 sk esen vanila
  • 120 ml susu segar
  • 1/2 sk jus lemon
  • 1/2 sk pewarna merah
  • kurang 1/2 sk coklat emulco
  • 1/2 sk cuka
  • 1/2 sk baking powder
 

Cara2nyer
  • Panaskan oven suhu 170c
  • Satukan susu segar dan jus lemon, biarkan 5 minit
  • Ayak tepung dan garam, ketepikan
  • Dalaam mangkuk, pukul mentega hingga berkrim, masukkan gula dan pukul lagi dalam 2-3 minit. Kemudian masukkan telur dan esen vanila, pukul sebati
  • Satukan susu segar, pewarna merah dan coklat emulco, kacau sebati.
  • Masukkan tepung dan campuran susu segar tadi secara bergilir-gilir dengan didahulukan tepung dan diakhiri tepung juga dalam adunan mentega. Habiskan 3x tuang
  • Satukan cuka dan bakung powder, biarkan sehingga keluar buih, masukkan dalam adunan kek dan kacau sebati.
  • Tuang dalam loyang dan bakar selama 30 minit.
apa2 pun hasilnya tanpa topping cheese....
sedapppp....mehlah amik sorang seketul.....hehehehehe

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails