Tuesday, December 7, 2010

:: Firecracker Shrimp ::

Salam pagi Maal Hijrah.....
Ari ni aku wat 'Firecracker Shrimp' tuk breakfast....
aku dah kehabisan idea nak wat pe tuk sarapan nih...
last2 aku wat nilah, lgpun my hb nak sarapan yang rigan2 jerk cz nnt nak makan tgh laks....
apa2 pun tima kasih pada empunya resepi nih...leh gak godeh kt blog hananur dan mekjah@ika.
ni lah ghupernyer 'firecracker shrimp' aku.....



meh layan resepi laks.......

Bahan2nyer
  • 20 atau 25 udang besar, dibuang kulit dan dibersihkan
  • 15 keping kulit popiah(jenis egg roll/springroll) dilipat dua dan potong segitiga
  • minyak untuk menumis dan menggoreng
Bahan Untuk Diperap
  • 1 s/k bawang putih yang dicincang halus
  • 1/2 s/k halia yang diparut
  • 1/2 s/k minyak bijan
  • 1 s/k kicap
  • 1 s/k sweet chili sauce
  • 1/sk tepung jagung
  • sedikit garam - (aku tambah)
Bahan Untuk Pelekat
  • sedikit tepung jagung }tuk dijadikan
  • sedikit air                    }pelekat kulit popiah                  








Cara2nyer


  • Gaul rata bahan pemerap dengan udang sehingga 20 minit.
  • Setelah itu keringkan bahan yang diperap tadi bersama paper towel.
  • Ambil seekor udang tadi dan gulungkan bersama kulit popiah. Kemas dan lekatkan bersama bancuhan tepung jagung tadi.
  • Goreng dalam minyak yang panas dalam anggaran 3 minit atau goreng sehingga kekuningan .
  • Siap dicicah bersama sos cili thai dan mayonise. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails