Monday, October 18, 2010

::.. Apam Mekar..::


Tetiba jerk aku nak apam...
sebenornya dh lama nak wat, tp disebabkan bahan2 nk wat apam x cukup so tergendalalah hajat ku ni...
kebetulan semalam bahan2 nk wat apam ni ado...
so aku pun menyepahkanlah dapur ku...hehehehehe
aku pun berhempas pulaslah nk siapkan apam mekar ku ni...
rasanya apam ku ni x berapa nak mekar, cz aku tengok ada yang begitu mekar jerk...
tapi x pe, ni baru jerk st time...
aku akan cuba buat lagi lenkali....
layan resepi apam ni yerk....

Bahan2

  • 150gm tepung gandum
  • 125gm gula [rasanya manis, guna dlm 100gm jerk]
  • 1 biji telur
  • 1/2 s/k ovellete
  • 100ml susu segar
  • esen vanila
  • pewarna [ikut suka]
  • paper cup


Cara2nyer

  • Panaskan kukusan. Sebaik-baiknya bungkus penutupnya bagi mengelakkan air jatuh ke atas bahan kukusan tadi.
  • Pukul telur bersama gula hingga kembang dan gebu.
  • Masukkan esen vanila dan puul lagi.
  • Masukkan ovallete dan pukul lagi.
  • Masukkan tepung dan susu berselang-seli sambil pukul hingga gebu.
  • Bahagikan adunan kepada dua bahagian.(ikut pewarna yang digunakan)
  • Masukkan pewarna dalam setiap bahagian dan kaupbalikan hingga warna sekata.
  • Masukkan setiap bahagian dalam piping bagyang berasingan (atau plastik bersih dan potong bucunya)
  • Letakkan paper cup ke dalam acuan apam dan picitkan setiap bahagian warna ke dalam paper cup tadi.
  • Kukus selama 10 - 15 minit mengikut size paper cup.
  • Siap untuk dihidangkan sebagai minum petang ataupun sarapan.

    No comments:

    Post a Comment

    LinkWithin

    Related Posts with Thumbnails